Педагогічний досвід



Соціально - моральний розвиток дошкільника


         Сподіваємось, що викладений матеріал допоможе розширити або закріпити чуттєво-наочні уявлення дошкільників про моральну поведінку та загальнолюдські чесноти,  навчить застосовувати набуті знання в уявно-ігрових та життєвих ситуаціях. 
Збірка ( окремі матеріалия якої пропонуємо Вам сьогодні) складається з художніх творів (казок, оповідань), авторами яких є діти старшого дошкільного віку, й дидактичного матеріалу, створеного або підібраного педагогом.  
Як спонукати дітей до творчості, як пробудити в них фантазію і навчити виражати в яскравій, образній словесній формі ці фантазії та свої емоції? Відповідь очевидна – найперше, дитині повинно бути цікаво, треба зуміти заторкнути її внутрішній світ.  Як часто ми проходимо повз речі, цікаві дитині і пропонуємо їй свої, на власний смак. Іноді ця зацікавленість співпадає, а іноді – ні. Тому кожній казці чи оповіданню збірки передує історія їх створення тобто замальовується ситуація, повз якої не пройшов педагог, і яка вилилась в маленьке творче диво. Більше того, виявляючи повагу до думок всіх дітей, деякі казки мають не один варіант закінчення. Співставляти ці паралелі дуже цікаво і повчально.  До того ж виникає бажання створити своє закінчення історії.
Творчий педагог знайде безліч варіантів, щоб використати ці дитячі твори  в навчально-виховній роботі. Вихователь-автор пропонує деякі з них. Тому після кожного такого твору подає серію дидактичних матеріалів –  запитання,  бесіди, вірші, ігри, вправи, творчі завдання, етюди, мозковий штурм, малювання, перекази, фольклор тощо.
Під час їх виконання ведеться поглиблена робота з мовленнєвого розвитку, розвиваються фантазія і уява, логічне, асоціативне мислення і, звісно, проводиться  робота виховна.
Перед деякими дидактичними завданнями автор вважав за потрібне помістити методичний коментар, який підкреслює ефективність використання саме тієї чи іншої вправи.
Якщо на початку збірки вміщені створені дітьми казки, то наприкінці подається  так звана «бувальщина» дитяча, тобто описані історії, які трапилися з вихованцями насправді (серія  міні-оповідань «Зізнання»). Це теж має певну дидактичну і виховну мету – вчити дітей максимально точно відображати реальні події (що іноді у дошкільників викликає труднощі), спонукати до критичного осмислення своєї поведінки і в результаті виробити прагнення до вдосконалення.
Серед моральних якостей в збірці розглядаються одні з найважливіших і зрозумілих дітям - милосердя, чуйність, скромність, дружба, любов до неньки, чесність. Це загальнолюдські духовні поняття і категорії, в якійсь мірі – моральний кодекс народу. Нехай саме вони стануть першими сходинками соціалізації дитини, а в подальшому – міцним фундаментом дорослої особистості.


Найважливіші моральні якості людини

Чуйність
 «Чуйне серце з будь-якої біди виручить».
       
 Необхідно донести до свідомості малюка, що чуйною людиною переважно називають в народі того, хто турботливий, уважний до інших, уміє порадіти за них і уміє співпереживати. 
          Перешкодою у вихованні чуйності може стати егоцентрична позиція дитини.
          Розвиваючи чуйність у дитини, необхідно звертати особливу у вагу на те, щоб замість справжньої у неї не з’явилась показна чуйність, за якою ховається байдужість до людей.

«Павучок-повзучок»
 (Історія створення). Коли ми з дітьми прочитали віршик про павучка, Сашко спитав: «А чому павучки плетуть павутинку?» І ми з дітьми вирішили скласти казку про Павучка-Повзучка, який навчився плести павутинку.

У ставку по воді бігав Павучок-Повзучок. Він не тоне, - Павучкові лапки, мов маленькі човники. Назустріч повзла Мурашка. Вона попросила:
- Навчи мене бігати по воді.
- Добре, - відповів Павучок-Повзучок.
Спробувала Мурашка ступити на воду, та мало не втонула. Від образи вона заплакала. Павучкові стало шкода Мурашки і він сказав:
Не плач, я тобі дам свої черевички-човники, і ти зможеш ковзатися по воді.
Мурашка дуже зраділа, взула черевички і побігла по воді. Павучок-Повзучок подивився на щасливу Мурашку і вирішив назавжди подарувати їй черевички.
А що ж робити мені без черевичків? – подумав Павучок-Повзучок… - Я тепер буду плести павутинку!
З того часу так і повелося, що павучки, які не ковзаються по воді, плетуть собі павутиння.

        Проте частину дітей групи таке  закінчення казки  влаштовувало не цілком і вони запропонували свій варіант.

II Варіант.
Мурашка дуже зраділа, взула черевички і побігла по воді. Але раптом подивилась на Павучка-Повзучка і вирішила віддати два черевичка йому, щоб він зміг теж ковзатись по воді. Взявшись за лапки-ручки, Мурашка і Павучок-Повзучок ковзались по воді. Їм було дуже весело разом.
А який кінець казки придумали б ви?

Дидактичний матеріал:

Мозковий штурм «Як вчинити героям казки?»
Розвиток швидкості реакції передбачає тренування такої якості як креативність. Швидкість думки – кількість ідей, що виникають за одиницю часу. Гнучкість думки – здатність швидко і без внутрішніх зусиль переключатися з однієї ідеї на іншу; бачити, що інформацію, отриману в одому контексті, можна використати в іншому.

Запитання до казки
Чи сподобалось вам, як вчинив Павучок-Повзучок?
Яким був Павучок-Повзучок? (добрим, чуйним, щедрим).
Чому він вирішив назавжди подарувати свої черевики Мурашці?

Дидактичні вправи або словникова робота
До поданого слова добери слова з протилежним значенням:
      чуйний  -  (черствий, байдужий, недобрий).
Назви одним словом: людина, яка проявляє турботу до інших - (чуйна).

Бесіда
Що повинна вміти робити чуйна людина? (Втішити, вислухати, допомогти у важку хвилину, поділитися тощо).
Хто у вашій родині найбільш чуйний? Чому?
Чи вважаєте ви себе чуйною людиною?
Розкажіть про якийсь випадок зі свого життя, коли ви бачили на вулиці людину чи тварину, яким була необхідна допомога, і допомогли їй.

Народна мудрість
Треба так у світі жити, щоб лиха не чинити.
Хто людям добра бажає, той і сам має.
Світ не без добрих людей.
Чуйне серце з будь-якої біди виручить.

Вірш «Голуби» (О. Журлива)
Дмитрик любить голубів: 
сам хатинку їм зробив.
Змайстрував тоді драбинку 
й приладнав їм до  хатинки.
Поодинці по драбинці 
ходять раді голуби
І до хлопчика воркують:
 - Дуже вдячні ми тобі!

Малюнок «Добрі справи»
Роздайте дітям картки з назвами або малюнки різних мешканців лісу. Кожен повинен придумати і намалювати якусь добру справу, яку лісовий мешканець зробить для своїх сусідів (наприклад: «Білочка почастує смачним грибним супом», «Бджілка вилікує від застуди медом»).

«Живі картинки» (творче завдання)
Уявіть собі, що раптом ожили всі предмети - як вони допомагають людям? (Наприклад: «Вікно – пропускає у кімнату сонячні промінці і свіже повітря»; «Олівці – допомагають людині намалювати щось прекрасне»; «Ковдра – зігріває, дарує затишок і тепло тощо).

«Закінчи речення»
Вправа починається з інтенсивної роботи уяви та мислення. В ній бажана така ситуація, в якій з'являються цікаві, привабливі рішення.

Ви чуйна, уважна, турботлива людина. Словом і ділом намагаєтесь зробити приємне для оточуючих вас людей.
Закінчи речення:                «Для мами я…»
                                               «Для бабусі я…»
                                               «Для друга я…»
                                               «Для вихователя я…»
                                               «Для сестри я…»
                                               «Для брата я…»

Дружба

«Дружба – найбільший скарб»
В основі товариськості, на думку Л. Островської, «лежать елементи дружелюбності, доброзичливості, привітності до людей… Відлюдькувата людина непомітно для себе робить своє життя похмурим». Дорослі повинні дати зрозуміти дитині, що дружба базується на довір’ї, взаємовиручці, взаємодопомозі. Завдання дорослих моделювати такі ігрові ситуації, щоб виробити в дитини вміння дружити, знаходити спільну мову з іншими.

«Справжні друзі»
(Історія створення).Одного разу дітям до рук потрапив малюнок повітряного змія. Вони захоплено роздивлялись його , обговорюючи, що це, або хто це. Я запропонувала своїм вихованцям скласти   казку про нашого нового знайомого. Розповідаючи самі й слухаючи товаришів, обговорюючи ситуації, в які потрапляли герої, діти добирали потрібні слова і будували речення Разом ми придумали казку. Яку назвали «Справжні друзі».

У Андрійка було багато іграшок: машини, солдатики, плюшеві зайченята, м’ячі. Але він мріяв про справжнього повітряного змія, якого побачив у магазині. І саме на день народження Андрійкова мрія здійснилась.
Мама з татом подарували йому повітряного змія. Хлопчик був дуже задоволений, він давно хотів мати такого друга і вирішив з ним ніколи не розлучатись. Вибіг Андрійко на вулицю, відмотав мотузочку і повітряний змій злетів у небо. Раптом мотузочка зачепилась за гілочку деревини. Андрійкові стало на мить прикро. Але він згадав, що вчора зробив з конструктора танк і йому захотілося з ним пограти. Хлопчик розвернувся вже йти додому, коли до дерева підійшла Оленка. Вона весь час спостерігала, як Андрійко запускав змія. Дівчинка взяла на землі палицю, потягнулася до гілки, зняла мотузочку і віддала хлопчику. Андрійкові було дуже соромно.

Дидактичний матеріал:

Запитання до дітей
1.Чи можна назвати Андрійка справжнім другом?
2.Хотів би ти мати такого друга?
3.Якою була Оленка?
4.Чому Андрійкові стало соромно?

Дидактичні вправи:
До поданих слів доберіть слова з протилежним значенням: друг (недруг, ворог), дружити (сваритися).
           
Вправа «Закінчи прислів’я»
1. Друга шукай, а знайдеш…   (тримай)
2. Дружба та братство – дорожче ….    (багатства)
3. Людина без друзів, що дерево без…   (коріння)
4. Друзів пізнають у …   (біді)
5. Нових друзів наживай, а старих…   (не забувай)
6. Старий друг краще нових…   (двох)

Завдання
Дошкільники у грі і реальному житті відтворюють взаємини дорослих, реалізують норми і цінності, які засвоїли у спілкуванні з ними. Відносини дітей у групах ровесників характеризуються ситуативністю і нестійкістю. Діти часто сваряться і швидко миряться. Проте саме у цьому спілкуванні відбувається засвоєння певних норм взаємодій.
Запропонуйте хлопчикам подумати і розповісти про все добре, що вони зможуть зробити для дівчат, а дівчатка – про все добре, що вони можуть зробити для хлопчиків. Потім поділіть дітей на пари - хлопчиків з дівчатками - і попросіть кожну пару протягом дня допомагати одне одному. Запропонуйте дітям приготувати для тих, хто опинився з ними в парі, якісь подарунки (малюнки, пісню тощо).

Етюд «Пригощаю друзів»
Характерною особливістю дошкільнят є висока емоційність. Кожне зовнішнє враження викликає у них емоційну реакцію. Дітей необхідно навчити виражати свої почуття способами, прийнятими у суспільстві. Людина з добре розвиненою емоційною сферою може краще налагодити стосунки з тим, хто довкола них, швидше знайдуть вихід зі складного становища.
У ведучої в руках уявний пакунок із цукерок. Вона підносить його до кожної дитини по черзі. Діти «беруть» по одній цукерці й дякують, а потім «розгортають» обгортки й «кладуть» цукерки до рота. Із дитячих облич видно, що цукерки смачні. Етюд проходить під музичний супровід.
Виразні рухи: міміка, жувальні рухи, посмішка.

Гра-асоціація «Хто про що подумав»
Асоціації сприяють розвитку творчої уяви. Розум малюків завжди активний, йому властивий безперервний пошук асоціацій. Якщо дітям допомагати розвивати асоціативне мислення змалку, то згодом вони знаходитимуть нестандартні рішення в навчанні і в повсякденних ситуаціях, це також спонукатиме до мовленнєвої активності, допоможе краще писати твори, розв’язувати задачі на логічне мислення, запам’ятовувати іншомовні слова через створення зв’язків з образами, що виникають у їхній уяві.
На початку гри вихователь називає слово «друг». На запитання «Хто про що подумав?» відповіді дітей.
Я подумала - «дитячий садок», бо в дитячому садку в мене багато друзів.
Я подумала - «іграшки», бо ми з друзями граємося іграшками.
Я подумала - «малюнок», бо мені подобається з другом малювати.

Гра «Незвичайні піжмурки»
Гравці із зав'язаними очима впізнають своїх товаришів. При цьому вони можуть користуватися тільки двома способами впізнавання з-поміж тих, що їм запропонували:
за рукостисканням;
за шепотом;
за покашлюванням;
за дотиком до волосся, вух, носа, плечей тощо.

Гра «Доброзичливе слоненя»
Через надбання умінь позачергового «приміряння» на себе і програвання серії ролей, дитина може подумки переноситися в інші ситуації. Але це активізує внутрішні процеси прискорення набування і засвоєння інформації, розвитку творчої уяви, мислення.
Усі діти уявляють себе добрими слоненятами. Кожен має придумати, кому, як і чим він допоможе своїм довгим хоботом, і розповісти про це (наприклад: зайцю слоненя зросить город; білочці допоможе викупати її малюків; підсадить до гніздечка пташеня, що було випало з нього та ін.).

Бесіда
Що таке дружба?
Чому кожна людина прагне знайти собі друга?
Кого можна назвати справжнім другом?
Що треба робити, щоб усі захотіли з тобою дружити?
Як на вашу думку, чи можуть рослини або тварини дружити з    людьми?


Домалюй мій малюнок
Кожна дитина починає малювати за задумом свій сюжет. Через п’ять хвилин звучить спеціальний сигнал. Після сигналу дитина передає свій розпочатий малюнок сусідові справа, а отримує незавершений малюнок від сусіда зліва. Гра продовжується далі і закінчується аналізом усіх дитячих робіт.

Малюнок «Мої друзі»
Намалюйте своїх найкращих друзів (не лише людей, а й тварин, іграшки, книги, рослини тощо).

Малювання «Будинок для друга»
Ця гра розвиває вміння дотримуватися встановлених правил і навички самоконтролю, а також сприяє розвитку дрібних моторних рухів.
Приготуйте аркуш паперу та кольорові олівці і запропонуйте дитині намалювати будинок для друга. Малюнок можна малювати, керуючись власною уявою, але дотримуючись наступних умов:
дах будинку повинен бути зеленим;
сам будинок – жовтим;
двері в будинку – сині;
біля будинку – лава;
перед будинком – озеро;
за будинком – берізка і ялинка.
Навколо будинку можна намалювати зелену травичку і все, що дитині захочеться. (Обов’язкові компоненти малюнка перелічити не менш двох разів).        
           
Вірш «Секрет» (А. Костецький)


Що зробити, щоб удвічі
видавався торт смачнішим?


Що зробити, щоб удвічі
кожен день длявас побільшав?


Щоб і радості, і щастя
вам було –  аж  ніде діти?


А немає тут секрету:
треба з другом поділитись! 


З досвіду роботи вихователя ДНЗ « Золота рибка» Тимощук В.Г.